top of page

“ontspullen” bij ouderen en “ontzorgen” voor en na overlijden.

Natalja Meijer Schaakxs


We kunnen in ons leven heel wat spullen verzamelen. We bewaren vaak spullen waar we emotioneel aan verbonden zijn. Waar we herinneringen aan hebben.

Zolang je er de ruimte voor hebt, dan is er geen noodzaak om op te ruimen of om te gaan ontspullen. De dozen met herinneringen gaan van de woonkamer, naar de slaapkamer en later naar de zolder. Tot er een moment komt dat je geen idee meer hebt wat er allemaal op je zolder ligt….?

 

Het leven gaat verder en de spullen stapelen zich op.

Maar wat ga je met al die spullen doen als je kleiner moet gaan wonen, of je naar een verpleeghuis moet. Vaak heb je als ouder van alles voor je kinderen bewaard; kinder tekeningen, kleding etc. De kinderen hebben echter niet altijd interesse om al die spullen mee te nemen. Je hebt het alle jaren met liefde bewaard en weggooien kun je niet over je hart verkrijgen. Toch is het moment aangebroken dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Daar kan een professional organizer /opruimcoach je mee helpen. De organizer ruimt niet voor jou op en maakt ook niet de beslissingen. Maar door het stellen van de juiste vragen komen we samen tot beslissingen. Een organizer/opruimcoach kan helpen om mooie herinneringen boxen te maken per kind.

Een mooie selectie aan herinneringen, zodat je er een goed gevoel aan overhoudt.

 

Helaas heeft niet iedere ouder persoon kinderen die kunnen helpen met ontspullen. Het huis staat vol met verzamelde spullen. Het oude kastje van oma, het gereedschap van opa, nog wat antieke spullen van een tante, boeken van een vriendin etc. Het is niet mogelijk om al die spullen mee te nemen naar de nieuwe kleine woning. Waar ga je dan beginnen als je geen mensen om je heen hebt die je kunnen helpen.

Samen met een organizer /opruimcoach kun je een begin maken om te ontspullen. Bekijken wie je blij kan maken met bijv. de boeken, antiek te koop zetten, je oude hobby spullen die niet meer gebruikt worden aan een dagbesteding geven etc. Op het tempo van de klant pakken we ruimte voor ruimte aan. En alles gaat in overleg.

 

Een professional organizer /opruimcoach kan ook helpen met de administratie.

Een overzicht maken aan wie u bepaalde spullen na wil laten. Wie u als erfgename wil. Al moeten soms bepaalde dingen daarna nog wel vastgelegd worden bij een notaris. Maar dan is het grootste voorwerk al gedaan en scheelt weer een duur uurtarief bij de notaris.

Voor de kinderen/mensen die achterblijven is een overzicht van de administratie ook erg fijn.

Waar lopen contracten, hypotheek, verzekeringen, abonnementen etc. Wat zijn uw klantnummers bij bedrijven, wat zijn de wachtwoorden etc.

Zo wordt het voor de mensen die achterblijven makkelijker om alle dingen af te handelen die geregeld moeten worden. We noemen dit een nalatenschap dossier. Er komt vaak al genoeg op het bordje van de achterblijvers. Dus hoe fijn is het als er een goed overzicht is.

Natuurlijk hoeven dit soort dingen echt niet pas geregeld te worden als iemand komt te overlijden. Dit kan op iedere leeftijd vastgelegd worden en kan je ook rust geven dat een en ander al op papier staat.

 

Mocht iemand wel al overleden zijn dan kan ik als professional organizer/opruimcoach ook helpen met het opruimen van het huis, de dierbare spullen etc. Maar ik bied ook praktische hulp, bijvoorbeeld; doorverwijzen naar de juiste instanties, administratieve afhandeling advies etc. Er komt vaak al genoeg op iemand af na het overlijden.

 

De werkafspraken zijn op maat gemaakt en naar wens van de klant. Neem contact op voor de mogelijkheden via het contact formulier.

 

 

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Burn out

Burn out

Comments


bottom of page